Mobilitási csomag — szigorodó kabotázs-szabályok és kötelező járműhazatérés

EMLÉKEZTETŐ — 2022.február 21-én a mobilitási csomag újabb fontos előírásai léptek életbe. A kabotázsnál belépett az ún. „4 napos cooling-off”-korlátozás, és a járműveknek is kötelező hazatérniük nyolc hetenként. Az új szabályok 2022. május 21-jétől a közösségi engedélyre kötelezett 3,5 tonna alatti járműves vállalkozásokra is vonatkozni fognak.


KABOTÁZS — 4 NAPOS COOLING-OFF

2022. február 21-től — függetlenül attól, hogy a főszabály szerint 7 napon belül engedélyezett 3 kabotázsműveletből hányat végzett el egy jármű —, egy 4 napos szünetet, úgynevezett „cooling-off” időszakot kell figyelembe venni az utolsó kabotázsműveletet követően, amely időszakban ugyanazzal a járművel újabb kabotázsműveletet nem lehet az adott országban végezni.

 

A rendelkező uniós jogszabály (2020/1055/EU rendelet) a kabotálás szigorítását a tevékenység ideiglenes jellegének biztosítására a következőképpen indokolja: „Annak biztosítása érdekében, hogy a kabotázsműveleteket ne oly módon végezzék, hogy azok állandó vagy folyamatos tevékenységet képezzenek, a fuvarozók számára nem szabad engedélyezni, hogy egy adott kabotázsműveleti időszak végétől számított meghatározott időn belül kabotázsműveletet végezzenek ugyanabban a tagállamban.”

 

A 4 napban „meghatározott időről” pedig így fogalmaz: „A fuvarozók számára nem engedélyezett, hogy ugyanazzal a gépjárművel vagy járműszerelvény esetében ugyanazon jármű gépjárművével kabotázsműveleteket hajtsanak végre ugyanabban a tagállamban az ott végzett kabotázsműveletük végét követő négy napon belül.;

 

A kabotázs témájában kiadandó, európai bizottsági útmutató (kabotázs Q&A) még várat magára, de az a „4 napot” várhatóan nem 4 x 24 órás időszakként, hanem 4 naptári napként fogja meghatározni. Ebből az első nap annak a napnak az éjfélétől (=másnap 0:00-tól) számítandó, amely napon az adott országban a kabotálást befejezték.

 

* * *

 

8 HETENKÉNT KÖTELEZŐ JÁRMŰHAZATÉRÉS

2020/1055/EU rendelet a szakmához jutás uniós alaprendeletének (1071/2009/EK) egyes pontjait is módosítja, leszögezve, hogy a tagállamok a szakmagyakorlás feltételeit meghatározó 4 követelményen (székhely, jó hírnév, pénzügyi megfelelőség és szakmai alkalmasság) felül további, saját követelményeket nem állapíthatnak meg.

 

Egyúttal — mások mellett — a székhelyre vonatkozó követelmény kibővült az új járműhazatérési előírással: (a vállalkozásnak a székhelye szerinti tagállamban) „a járműállományának tevékenységét úgy kell megszerveznie, hogy a vállalkozás rendelkezésére álló, nemzetközi fuvarozásra használt járművek az elindulást követően nyolc héten belül visszatérjenek az adott tagállam egyik működési központjába; 

 

Az Európai Bizottság kérdések-feleletek (Q&A) formájában közzétett állásfoglalása a 8 hetentként járműhazatérési kötelezettség alkalmazásáról (2022. június 7.) »

 

Frissítés (2022. június 7.):
Az Európai Bizottság külön kérdés válasz csomagban járja körül a 8 hetenkénti járműhazatérés kötelezettséget. Tisztázzák az érintett járműkört (a bizottság válasza alapján a pótkocsikra is kiterjed a kötelezettség hatálya), amely alapján a most engedélykötelezetté vált 3,5 tonna alatti járművek is beletartoznak, függetlenül attól, hogy csak 2026 nyarától kell őket tachográffal felszerelni. Arra vonatkozóan nincs előírás, hogy a járműnek hogyan kell visszatérnie a székhely szerinti országban található működési központ bármelyikébe, ahogyan arra sem, hogy a visszatérést követően mennyi ideig kötelező a járműnek a működési központban maradnia.

A jogszabályi szövegből nem derül ki, ezért most a Bizottság most írásban rögzítette, hogy – a kabotázsnál alkalmazott számítási módszerhez hasonlóan – a 8 hetes periódus a fuvarozó vállalkozás székhely szerinti országból való kilépést követő naptól indul. A 2022. február 21-től már élő szabály betartása tekintetében nincs jogszabályi előírás, hogy milyen kötelező adattartalmú dokumentumokat kell a hatóság számára bemutatni, de példaként megemlítik a tachográf-adatokat, a fuvarleveket, munkavállalói beosztást.