Új szabályokról állapodott meg az EU Parlament a zéró emissziós teherautók elterjedésének felgyorsítására azáltal, hogy a teherautók számára négy tonnával többletet ad az elektromos és hidrogéntechnológiához, valamint az egytonnás tengelynöveléshez. A végső szót azonban az új kormány mondja ki az ügyben. a júniusban tartandó választásokat követően. Az ACEA, az IRU és a T&E első reakciói.
Ma, március 12-én az Európai Parlament történelmi döntést hozott, nagyobb tömeg- és méretszabadságot engedve a nulla károsanyag-kibocsátású teherautók esetében. A végső szót azonban az új Országgyűlés mondja ki a júniusban tartandó választásokat követően. Íme, amit erről a témáról írtunk közel egy hónapja. Amint azt az ACEA is hangsúlyozta, ez a döntés „ jobban kiegyenlíti a versenyfeltételeket a zéró károsanyag-kibocsátású és a dízelmotoros teherautók és buszok között ”.
Az EU Parlament tehát új szabályokat fogadott el a nulla károsanyag-kibocsátású teherautók elterjedésének felgyorsítására azáltal, hogy a teherautók számára négy plusz tonnát biztosít az elektromos és hidrogéntechnológiához, valamint egy tonnás tengelynövekedést. A plenáris ülés megerősítette a Bizottság által javasolt 2034-es fokozatos kivonási dátumot is, amely után a 44 tonnás, határokon átnyúló könnyítő intézkedés csak a nulla kibocsátású járművekkel rendelkező üzemeltetőkre vonatkozik.
Az EU Parlament a súly- és méretirányelvről; az IRU, ACEA, T&E reakciói
Ez utóbbit az IRU úgy határozta meg, hogy „nem technológiasemleges”. „Az Európai Parlament nagyon fontos jelzést adott arról, hogy ösztönzőkre van szükség ahhoz, hogy segítsük a közúti fuvarozókat tevékenységük további szén-dioxid-mentesítésében” – mondta Raluca Marian, az IRU EU érdekképviseleti igazgatója . „A határátlépés további négy tonnával történő megkönnyítése, valamint az országos és határon átnyúló forgalom nagy kapacitású járműszerelvényekkel történő támogatása nem csak a közúti közlekedés javításáról szól, hanem általában a közlekedés, valamint a környezet javításáról is. Az EU élénk gazdasága érdekében a közlekedésnek nem szabad a közúti, vasúti, tengeri vagy légi közlekedésről szólnia. Az összes mód legjobb kihasználásáról kell szólnia”.
A plenáris jelentés meghatározza a Parlament álláspontját a Tanáccsal folytatott tárgyalások előtt. Április végén azonban a Parlament szünetet tart, és a Tanács még nem állapodott meg tárgyalási álláspontjáról. A végső döntést a következő Országgyűlés hozza meg.
„A tömegekre és méretekre vonatkozó meglévő szabályok már nem felelnek meg a célnak, és valójában büntetik a zéró emissziós járműveket, amelyek általában nehezebbek” – kommentálta Thomas Fabian, az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) kereskedelmi járműveiért felelős igazgatója . “A parlament által elfogadott négytonnás tömegnövelés és egy tonnás tengelyemelés egyaránt a dízelmodellek egyensúlyhiányának orvoslását célozza, de további kiigazításokra van szükség.”
„A pótsúlynak csak a távolsági elektromos tehergépkocsikat kell támogatnia, biztosítva, hogy ne vesszenek el hasznos teher az akkumulátorok elhelyezéséhez. Ugyanennek az előnynek a környezetszennyező dízel teherautókra való kiterjesztése csak felgyorsítja a dízelértékesítést, mivel lehetővé teszi, hogy a tiszta teherautóknál többet szállítsanak. Az európai kormányoknak meg kell állítaniuk ezt az elterelést a nulla kibocsátásról” – tette hozzá Bernardo Galantini, a Transport & Environment (T&E) árufuvarozási tisztviselője .